75 jaar: Scouting Het Twentse Ros
Almelo 10 januari 1948 – 2023

De oorsprong van “Het Twentse Ros” ligt eigenlijk bij de “H.J.B. Boemerang”. Rond 1938 scheiden enkele jongens zich af van deze groep om waterscouting in Almelo op te zetten. Deze groep kreeg de naam “De Twentse Rijn groep”.

Rond 1946 werd en nog een andere padvindersgroep opgericht de “Tukkers”.

Op 10 januari 1948 zijn beide groepen samengegaan.

Voor de naam kwam van de “Tukkers” het paard(ros) en van “De Twentse Rijn groep”, het woord Twents’ Dit werd dus de naam “Het Twentse Ros”.

De foto is van de Verkenners (tegenwoordig noemen we die Scouts) voor de Zweedse houten noodwoning.
Het bord hangt nog boven in de gang.

Meer geschiedenis

De groep (met Welpen en Verkenners) heeft eerst een tijd gedraaid van uit een blokhut in het huidige Beeklustpark, op het punt waar de Weezebeek en de Almelose Aa bij elkaar komen.

De Welpen kwamen later bij elkaar in het nieuw gebouwde “Hopman van Beusekomhuis” (1957).

De Verkenners gingen na de sloop van de oude blokhut, eind jaren ’60, naar een houten Zweedse noodwoning langs het Almelo-Nordhorn kanaal.
Het terrein werd in padvinderskringen het “Boemerangterrein” genoemd.
Later is hier een (klein) stenen gebouw neergezet. Dat gebouw is in 1993/1994 voorzien van een aantal extra ruimtes en een bovenverdieping.

We zitten nog steeds in dat gebouw.

Martin is leiding bij Scouting Het Twentse Ros in Almelo

Kom eens kijken
wat we tegenwoordig doen!

Contactpersoon is
Martin Kwant